Gratis cursus ‘Hoe werkt de gemeenteraad’

• 04 maart 2020 19:30 tot 22:00
  • locatie: Raadzaal
Direct opslaan in uw agenda

Gratis cursus ‘Hoe werkt de gemeenteraad’

Op de woensdagen 4, 11 en 18 maart organiseert de griffie (zie uitleg hieronder) een gratis cursus ‘Hoe werkt de gemeenteraad’, speciaal voor vrouwen.

Waarom speciaal voor vrouwen?

In 2019 was het precies honderd jaar geleden dat vrouwen voor het eerst kiesrecht kregen en dus zelf mochten gaan stemmen. Dit hebben we in 2019 gevierd. Hoewel vrouwen nu ruim een eeuw actief mogen zijn in de politiek, zitten er nog steeds minder vrouwen dan mannen in de raad, het college en in veel andere overheidsorganen.

Raadsleden van de PvdA, GroenLinks Haarlem (?) en het CDA wilden daar iets aan doen. Zij hebben de burgemeester en wethouders gevraagd om vooral ‘jonge meiden en vrouwen’ te stimuleren politiek actief te worden. Hun motie is door een meerderheid van de raadsleden aangenomen in de raadsvergadering van 31 januari 2019.
De cursus ‘Hoe werkt de gemeenteraad’ wordt dus georganiseerd naar aanleiding van deze motie.

Wat is het doel van de cursus?

Het doel van de cursus ‘Hoe werkt de gemeenteraad’ is om deelnemers te leren over hoe het gemeentebestuur en de politiek werken. Een ander doel is om vrouwen te interesseren om zelf politiek actief te worden.

Waar en van hoe laat tot hoe laat wordt de cursus gegeven?

De cursus bestaat in totaal uit 3 bijeenkomsten. Hij wordt gegeven in de raadzaal van het Stadhuis (Grote Markt 2), en duurt van 19.30 tot 22.00 uur.

Wat doet de griffie?

De medewerkers van de griffie ondersteunen de gemeenteraad. Zij kunnen ook antwoord geven op allerlei vragen over de raad. Denk hierbij aan het werk van de raad, de vergaderingen, (het vinden van) vergaderstukken of hoe je invloed kan uitoefenen op de politiek.

Voor vragen en aanmelden voor de cursus kun je een mail sturen naar griffiebureau@haarlem.nl.