Vergadering : Commissie beheer, 16 juni 2022 17:10:00
Algemene vergader informatie
De vergadering van commissie Beheer kunt u online volgen via de website of als toehoorder op de publieke tribune.
Inspreken is mogelijk: op het stadhuis of schriftelijk. Graag bij uw aanmelding aangeven hoe u wilt inspreken.
Let op: aanvangstijden agendapunten zijn indicatief.
Opties bij deze vergadering
(2)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
Programma 4.1 Duurzame stedelijke ontwikkeling: pagina's 105 - 111 (deels)
NB: de raad besluit over raadsstuk Jaarstukken EN over raadsstuk Opvolging Duisenberg light aanbevelingen (1.2)
Jaarlijks legt het college het jaarverslag en de jaarrekening ter vaststelling voor aan de gemeenteraad. De opzet van de jaarrekening en het jaarverslag zijn ten opzichte van 2020 ongewijzigd gebleven. De jaarstukken 2021 volgen de Programmabegroting 2021-2025.
Specifiek voor commissie Beheer:
- Bereikbaarheid en Mobiliteit
- Duurzaam beheer en onderhoud in de stadProgramma 5.1 Openbare ruimte en mobiliteit:
pagina's 119-128Programma 5.2 Parkeren:
pagina's: 129 -131Programma 5.3 Overige beheertaken:
pagina's: 131-133 -
Zie aanbeveling 5 (pagina 3) - alle commissies.
De rapporteurs adviseren de raad bij de behandeling van de jaarstukken 2021 aan alle commissies te vragen of de aanbeveling is opgevolgd. Afhankelijk van de uitkomst kan een gesprek met de nieuwe raad worden georganiseerd om de wensen van de raad specifiek te maken.
-
Zie aanbeveling 1 (op pagina 5) - alle commissies.
In alle raadscommissies is de Programmabegroting 2022 behandeld en daarin is niet expliciet naar voren gekomen dat er behoefte bestaat aan een verdere aanscherping van doelen en prestaties.
De rapporteurs adviseren de raad de aanbeveling als opgevolgd aan te merken.
-
Aanbeveling 2 (pagina 6-7) - alle commissies.
Volgens de rapporteurs is dit advies opgevolgd met de toezegging van het college.
De rapporteurs adviseren de raad de aanbeveling als opgevolgd aan te merken.
-
Aanbeveling 3 (pagina 7) - alle commissies.
Digitalisering is een omvangrijk en complex concept dat alle aspecten van de gemeente raakt. Volgens de rapporteurs is er aan de raad niet een digitaliseringsstrategie voorgelegd (ter bespreking of ter advisering).
Op deelgebieden zoals informatieveiligheid en MijnHaarlem zijn goede stappen gezet. Een overall 'roadmap' ontbreekt echter, waarin bijv. per beleidsveld de kansen beschreven worden die digitalisering kan bieden, waar al concreet aan gewerkt wordt, en wat hierdoor verandert in de interactie tussen gemeente en burger/bedrijf of in de interne bedrijfsvoering.
De rapporteurs adviseren de raad deze aanbeveling als nog niet opgevolgd te beschouwen.
-
Duisenberg aanbevelingen jaarstukken en PB 2020 (blz 12)
Het college geeft aan dat deze aanbeveling wordt afgedaan bij de jaarstukken 2021 . De rapporteurs kunnen de jaarstukken niet beoordelen vanwege de raadswisseling. Zij adviseren de raad de jaarstukken 2021 zelf hierop te beoordelen en aan te geven of deze aanbeveling is opgevolgd.
-
De Haarlemse taken voor milieutoezicht, inclusief de horeca (niet zijnde acties vanuit de Drank- en Horecawet) alsmede de verlening van de milieuvergunningen zijn ondergebracht bij de Omgevingsdienst IJmond (ODIJ). De reden voor deze nota is het verzoek van de ODIJ aan de raad om de zienswijze over de tweede begrotingswijziging 2022 en over de conceptbegroting 2023 kenbaar te maken. De betreffende zienswijzeprocedure is vastgelegd in de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst IJmond.
-
Doel van het verkeersveiligheidsbeleid is om keuzes te maken die leiden tot minder verkeersslachtoffers.
De grootste verbetering van de verkeersveiligheid wordt bereikt door bij iedere aanpassing in de openbare ruimte, verkeersveiligheid als uitgangspunt te nemen en dus werk met werk te maken.
Maar ook door in te zetten op mobiliteitstransitie. Het doel van deze uitvoeringsagenda is om daar bovenop maatregelen uit te voeren die niet kunnen wachten op werk met werk of zich richten op veilig gedrag.
De acties en maatregelen zullen bijdragen aan een daling van het aantal verkeersslachtoffers. De uitvoeringsagenda geeft inzicht in welke acties en maatregelen wanneer worden uitgevoerd en wat daar voor nodig is.
Het college biedt dit stuk ter bespreking aan de raad conform de afspraak om de commissie en de raad te betrekken bij de uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid.
-
Deelmobiliteit is een van de mogelijkheden die in het mobiliteitsbeleid zijn benoemd die bijdragen aan het verminderen van het autogebruik in de stad. Vanaf november 2020 worden, in overleg met de gemeente, elektrische deelscooters aangeboden in de stad.
De introductie van deelscooters ging gepaard met klachten over hinderlijk geparkeerde deelscooters. Na een eerste. evaluatie in juli 2021 is door de wethouder de toezegging gedaan dat de exploitatie van deelscooters zal worden gereguleerd.
Van de commissie Beheer en de raad worden nu gevraagd om het collegebesluit, Het vaststellen van de ‘Uitwerking mobiliteitsbeleid inzake deelscooters’ tezamen met de conceptversies van het APV-artikel en de nadere regels te bespreken.
Verantwoording op de toezegging gepubliceerd onder agendapunt 2. Afdoening toezeggingen en moties kunt u bij de bespreking van dit agendapunt betrekken.
U wordt gevraagd of na de behandeling van dit agendapunt u de toezegging als afgedaan wilt beschouwen.
Vergaderstukken
-
Tijdens de commissie Beheer van 25-5-2022 Is het Initiatiefvoorstel aangehouden.Het raadsvoorstel moet aangepast worden in de lijn van de infographics zoals bijgevoegd in de bijlagen en hetgeen opgehaald is in de technische sessie van mei 2022.
Cie Beheer 4 nov. 2021: Gewijzigd initiatiefvoorstel (2e versie) is besproken. IV wordt aangehouden wegens toezegging van wethouder Berkhout om het stroomschema aan te passen. Als aangepast stroomschema beschikbaar is dan opnieuw agenderen. Planning in principe 9 december (aanlevering vanuit BenW 23 nov.).
-
De Prins Bernhardlaan is toe aan vervanging en groot onderhoud.
Kern van het PvE is dat de Prins Bernhardlaan een veiligere en beter oversteekbare groene ‘parkway’ wordt voor fietsers en voetgangers, terwijl de functie van ontsluitingsweg en openbaarvervoerroute behouden blijft. Daarnaast wordt rondom de Prins Bernhardlaan invulling gegeven aan hoogwaardig groen en klimaatadaptatie. Het zuidelijke deel van de Prins Bernhardlaan, tussen Schipholweg en Zomervaart, blijft voorlopig gehandhaafd. Wel wordt er groot onderhoud aan het asfalt voorbereid.
Van uw commissie wordt gevraagd uw advies te geven aan de raad hoe het stuk behandeld zal worden in de raad van 30 juni aanstaande.
Van de commissie wordt gevraagd of de Motie 23.7 Prins Bernardlaan voorbereid HOV verbinding hierbij is afgedaan.
Vergaderstukken
-
Aan uw raad wordt gevraagd het volgende besluit te nemen:
1. Het beschikbare investeringsbudget voor de realisatie van de herinrichting van het project Houtplein en omgeving in het investeringsplan te verhogen met € 2.243.000,-
2. Een aanvullend krediet van € 2.243.000,- vrij te geven t.b.v. de voorbereiding en uitvoering van het project Herinrichting Houtplein en omgeving.
3. Het beschikbare investeringsbudget voor de realisatie van de herinrichting van het project Houtplein en omgeving in het investeringsplan te verhogen met € 500.000 en daarbij een hogere te ontvangen bijdrage van derden van € 500.000 op te nemen.
4. Een aanvullend krediet van € 500.000 vrij te geven ten behoeve van de bekostiging van de nutswerkzaamheden Dit krediet wordt volledig gedekt door een hogere bijdragen van derden.
Voor uw informatie:
Inmiddels is de uitvoering gestart, maar de huidige post onvoorzien binnen het project is vermoedelijk niet hoog genoeg om mogelijke tegenvallers in de uitvoering op te vangen.Daarnaast is ook meer budget nodig voor het omleiden van de bus en andere bijkomende kosten. Tot slot heeft de langere voorbereidingstijd, waarin het ontwerp meerdere keren is aangepast, meer geld gekost. Voor de werkzaamheden aan de kabels en leidingen is tenslotte ook meer ruimte in het krediet nodig. Dit bedrag wordt volledig terugbetaald door de nutsbedrijven.
Vergaderstukken
-
Met de herinrichting van de Boerhaavelaan wordt een zogenaamde ‘doorfietsroute’ aangelegd aan de noordzijde van de Boerhaavelaan.
Aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan wordt het mogelijk gemaakt om over de bestaande ventwegen in twee richtingen te fietsen.
Op de Amerikaweg wordt het noodzakelijke groot onderhoud uitgevoerd. Daarnaast worden de wegprofielen klimaatadaptief ingericht, waarbij onder andere het hemelwater wordt afgekoppeld.
Vanwege de diverse ontwikkelingen op de Schipholweg wordt in het najaar van 2022 een integrale verkeerskundige visie opgesteld voor de Schipholweg. Hierin wordt zowel de aansluiting van de Prins Bernardlaan met de Schipholweg als het kruispunt Amerikaweg/Schipholweg meegenomen.
Het laatstgenoemde kruispunt valt derhalve buiten de scope van het Voorlopig Ontwerp dat nu wordt vrijgegeven voor inspraak.
Het college stuurt het collegebesluit ter bespreking naar de commissie Beheer.
Vergaderstukken
-
Tijdens de commissie Beheer van 25 mei jl. heeft de fractie van de Partij van de Dieren verzocht om de beantwoording van de vragen ex art. 38 RvO, met betrekking tot de omgevallen rode beuk op het Staten Bolwerk in volgende vergadering te agenderen. De commissie is met dit verzoek akkoord gegaan.
De motivering vanuit de fractie van de PvdD is aan de stukken toegevoegd.
-
In deze informatienota en bijhorende bijlage wordt de voortgang van het afval scheiden verder toegelicht aan de hand van de volgende onderwerpen: - Voortgang uitrol containerlocaties - De bron-/nascheiding en financieel succes afvalscheiding - Communicatie en participatie - Vervolg Strategisch Plan Afvalscheiding vanaf medio 2022.
Het college stuurt de informatienota ter bespreking naar de commissie Beheer. Deze informatienota wordt samen met de informatienota “Mogelijkheden voor nascheiding van grondstoffen uit restafval” besproken op verzoek van de fractie van GrL Haarlem (commissie Beheer d.d. 21 april 2022)
Het motiveringsverzoek van de fractie van GroenLinks Haarlem wordt zo spoedig mogelijk bij de stukken van dit agendapunt gevoegd.
-
Tijdens de commissie Beheer van 21 april 2022 heeft de fractie van GroenLinks Haarlem een verzoek gedaan aan de commissie om deze informatienota te agenderen voor bespreking in een volgende commissie zodra de Informatienotitie Voortgang Strategisch Afvalplan beschikbaar te bespreking zou zijn.
De motivering van de fractie GroenLinks Haarlem is aan de stukken van dit agendapunt toegevoegd.
-
Cie beheer 16 juni 2022 verantwoording voor kennisgeving aangenomen.Motie Aanpak rattenoverlast ( ) op 17 juni 2021, wethouder Rog zegt op verzoek van D66 toe de bestrijding van de rattenoverlast te monitoren en jaarlijks een voortgangsrapportage op te leveren inclusief een kosten/baten analyse is hierbij afgedaan.