Vergadering : Commissie beheer, 25 mei 2022 18:15:00
Algemene vergader informatie
De vergadering van de commissie Beheer kunt u online volgen via de website of als toehoorder op de publieke tribune.
Inspreken is mogelijk: op het stadhuis of schriftelijk. Graag bij uw aanmelding aangeven hoe u wilt inspreken.
Let op: de agendatijden zijn indicatief.
Opties bij deze vergadering
(1)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
De gemeente Haarlem neemt samen met de gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Zuid-Kennemerland
Bereikbaar. Ieder jaar doet het AB (Stuurgroep RegionaleBereikbaarheid Zuid-Kennemerland) van de GR verslag van het voorgaande jaar en benoemt zij de voorgenomen acties en projecten in een jaarplan voor het komende jaar.Met dit raadsvoorstel wordt het jaarverslag over 2021 meegezonden. In het jaarverslag 2021 is tevens een overzicht opgenomen van de uitgaven ten laste van het mobiliteitsfonds.
Van uw raad wordt het volgende besluit gevraagd:
1. In te stemmen met het ontwerp-jaarverslag en jaarrekening 2021 van de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
2. Dit standpunt als zienswijze aan het Bestuur van de G R Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland mee te delen.
-
De gemeente Haarlem neemt samen met de gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Zuid-Kennemerland
Bereikbaar. Met dit raadsvoorstel wordt de raad gevraagd het volgende besluit te nemen:1. In te stemmen met het ontwerp-jaarplan en begroting 2023 van de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
2. Dit standpunt als zienswijze aan het Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland mee te delen.In het jaarplan 2023 is tevens een overzicht opgenomen van de uitgaven ten laste van het mobiliteitsfonds.
-
Op verzoek van de gehele commissie Beheer geagendeerd voor een volgende commissie Beheer.
Doel van de bespreking;
De commissie wil de twee rapporten die bij het Uitvoeringsprogramma gevoegd waren bespreken. De rapporten zijn; 1. Rapportage Quicksan N205 Haarlemtrace en 2. Rapportage Onderdoorgang Prinsenburg.Vergaderstukken
-
In de commissie Beheer van 4 nov. 2021 is het Initiatief voorstel HCPP besproken. In deze commissie heeft wethouder Berkhout een toezegging gedaan het bijbehorende stroomschema aan te passen. Na overleg met het College zijn het Intiatiefvoorstel en het stroomschema aangepast. Beide documenten zijn tijdens een technische sessie op 9 mei jl. toegelicht door de initiatiefnemers. De stukken liggen nu voor aan de commissie ter advisering.
Vergaderstukken
-
Op de Zuid-Schalkwijkerweg staat groot onderhoud aan de weg gepland. Tegelijkertijd met dit groot onderhoud moet een dijk-versterking uitgevoerd worden.
Van de raad wordt het volgende besluit gevraagd:1. Vaststellen van het schetsontwerp inclusief het bijbehorende Programma van Eisen voor het groot onderhoud aan de Zuid-Schalkwijkerweg.
Vergaderstukken
-
Op verzoek van de fractie Jouw Haarlem tijdens de raadsvergadering van 12 mei jl. te agenderen voor de volgende commissie Beheer waarin het Groot onderhoud Zuid Schalkwijkerweg besproken zal worden.
Het motiveringsverzoek van de fractie Jouw Haarlem is bijgevoegd.
-
De kademuur van de Buiten-zorgkade (gelegen tussen de N205 en de Oosterhoutlaan) moet vervangen worden. De huidige kademuur is verouderd en de constructieve veiligheid is niet meer gegarandeerd.
De Raad wordt gevraagd voor deze vervanging het Definitieve Ontwerp vast te stellen akkoord te gaan met het vrijgegeven van het Uitvoeringskrediet.
Van de raad wordt gevraagd het volgede besluit te nemen:
1. Het beschikbare krediet op post GOB.58 in het Investeringsplan te verhogen met € 950.000 en deze verhoging te verwerken bij de actualisatie van het IP bij de kadernota 2022 / Kaderbrief 2022 en uiteindelijk de Programma-begroting 2022.
2. Het uitvoeringskrediet van
€ 700.000 + 950.000 = € 1.650.000 vrij te geven voor de uitvoering van de vervanging van de Buiten-zorgkade ten laste van het Investeringsplan, post GOB.58. -
Het college stuurt dit besluit ter bespreking naar de commissie Beheer.
De Jan Gijzenkade is in de huidige situatie een 50 km/u stads-ontsluitingsweg. De inrichting op het eerste schetsontwerp voor deze rijweg was ook als zodanig, conform het HIOR, met deze maximale snelheid ontworpen. Naar aanleiding van het in september 2021 vastgestelde Mobiliteitsbeleid is het ontwerp aangepast met een inrichtingsprofiel van een woonstraat 30 km/u in combinatie met een hoofdfietsroute op basis van het HIOR.