Vergadering : Commissie bestuur, 03 september 2020 17:10:00
Algemene vergader informatie
Let op aanvangstijden agendapunten zijn indicatief
Opties bij deze vergadering
(1)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
De raad heeft bij motie Blijven leren van RKC rapport Waarderhaven aangegeven behoefte te hebben aan een regeling (verzwaard regime van de Raad) voor een specifiek aantal projecten die bijzonder risicovol zijn. De voorliggende regeling grote risicovolle trajecten voorziet in de door raad gewenste extra toetsende en kader stellende rol bij grote en risicovolle projecten. Daarnaast stelt de raad de lijst van projecten vast die na het vaststellen van de regeling onder de regeling vallen.
-
Het onderhavig voorstel betreft aanpassing van een aantal tarieven, die voortvloeien uit de voorstellen, die de raad op 1 juli 2020 heeft vastgesteld (steunmaatregelen coronacrisis). Door middel van de aanpassing van de tarieven, wordt dit raadsbesluit geformaliseerd.
-
De commissie heeft verzocht de jaarstukken van verbonden partijen ter bespreking te agenderen. De verwachting is dat er sprake zal zijn van een negatief resultaat in 2020 veroorzaakt door omzetverlies als gevolg van de Coronacrisis. Voor Haarlem zal dit verlies samen met Zandvoort moeten afdekken, bovenop de huidige aanvulling aan het Eigen vermogen van de Holding. Bij de gemeentelijke Bestuursrapportage 2020 wordt de actuele inschatting van het negatieve jaarresultaat bepaald en opgenomen. Tevens zal in deze rapportage ook de toedeling naar noodfonds of herstelplan worden bepaald.
-
Het college biedt de uitkomsten van de Quick Scan Lokale Democratie aan ter bespreking. Met name voor wat betreft de aanbevelingen op het gebied van samenwerking tussen raad, college, ambtelijke organisatie en bewoners hoort het college graag de mening van de commissie of en hoe hier mee aan de slag te gaan.
Vergaderstukken
-
Het college vraagt de commissie om een oriënterend gesprek over de twee volgende vragen:
• Heeft de gemeente een taak ten aanzien van sensoren en camera’s in de openbare ruimte? Daar waar het gaat om sensoren en camera’s van anderen is de belangrijkste vraag of je vindt dat het een taak is van de gemeentelijke overheid om daar toezicht op te houden en hoe die taak zich verhoudt tot taken en verantwoordelijkheden van andere overheden en vrijheden van burgers. Pas als die vragen beantwoord is, komen waar nodig rollen en instrumenten in beeld.
• Hoe te sturen op het gebruik van sensoren en camera’s door de gemeente zelf? Daar waar de gemeente zelf sensoren en camera’s gebruikt, is de belangrijkste vraag hoe daar grip op te houden en welke waarden je daarbij het belangrijkst vindt.
-
Het huidige gemeentelijke Delegatiebesluit dateert van 2013. Als gevolg van wijzigingen in wetgeving op het gebied van ruimtelijke ordening dient een aantal daarin genoemde delegaties te worden geactualiseerd. Een tweede aanleiding om het Delegatiebesluit aan te passen vormt het feit dat in de commissie Bestuur van 5 september 2019 door de heer F. Garretsen van de SP de vraag is gesteld op welke wijze de raad het beste betrokken kan worden bij bezwaarschriften en beroepschriften die zijn gericht tegen raadsbesluiten. In de vergadering is toegezegd dat het college hierop een reactie geeft, waar nodig door aanpassing van het Delegatiebesluit.
-
Gaat de commissie akkoord met de afdoening van deze toezegging?
-
De commissie Bestuur heeft op 14 mei 2020 aangegeven weer een Protocol Actieve Informatieplicht te willen vaststellen voor de invulling van de actieve informatieplicht en dit samen met het college te willen doen. Dit raadsvoorstel voorziet hierin.
-
Gaat de commissie akkoord met de afdoening van deze toezegging?
Vergaderstukken
-
Het college legt dit besluit ter bespreking voor aan de Commissie Bestuur zodat deze commissie de gelegenheid heeft om over de bezwaarschriftenprocedure en alle aspecten die daarbij van belang zijn van gedachten te wisselen en eventuele wensen en/of doelstellingen kenbaar te maken.
-
In de rapportage 2018-2019 van de Functionaris Gegevensbescherming is beschreven wat er in de gemeente Haarlem in deze twee jaren gebeurd is op het gebied van gegevensbescherming. De invulling van op grond van de Avg verplichte instrumenten, beleid en functies en ontwikkelingen in bijvoorbeeld datalekken en inzageverzoeken.
-
Op verzoek van de commissie agenderen voor een volgende vergadering (VVD, 18 juni 2020). Doel van de bespreking is om het te hebben over hoe registreert de gemeente de meldingen openbare ruimte en is dat adequaat genoeg
-
-
Vergaderstukken
-
-