Vergadering : Commissie beheer, 06 april 2023 17:10:00
Algemene vergader informatie
De aanvangstijden van de agendapunten indicatief zijn.
Inspreken is mogelijk op het stadhuis of schriftelijk. U kunt zich via het aanmeldformulier aanmelden tot uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering.
Dat is tot uiterlijk woensdag 5 april om 17:10 uur
Opties bij deze vergadering
(3)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
1. De fractie van Forum voor Democratie heeft punt 2.1 Niet meer stoken voor de buitenlucht geagendeerd. Meneer Pronk, wilt u nog een toelichting geven op het agenderingsverzoek? Is hier steun voor?
2. De fractie Jouw Haarlem heeft punt 2.2. De fietsenstalling in de kelder van de oude V&D geagendeerd. Mevrouw Scholten, wilt u nog een toelichting op het agenderingsverzoek geven? Is hier steun voor?
Vergaderstukken
-
Met het vaststellen van het DO wordt een start gemaakt met de vervanging, inclusief de fundering van het wegdek van de Zuid Schalkwijkerweg. Daarnaast worden de nutsvoorzieningen die aan vervanging toe zijn, vervangen. De noodzakelijke dijkversterking wordt uitgevoerd vanuit het programma/beleid van Rijnland. In dit project wordt samengewerkt met Rijnland. Tijdens de uitvoering van dit project wordt de weginrichting te verbeteren t.o.v. de huidige situatie. De nieuwe inrichting is als fietsstraat vormgegeven.
Van de raad wordt het volgende besluit gevraagd:
1. Het definitief ontwerp voor de herinrichting van de Zuid-Schalkwijkerweg met bijbehorende inspraaknotitie vast te stellen.
Vergaderstukken
-
Het Strategisch Plan Afvalscheiding (SPA) is in 2022 afgesloten. Met het Uitvoeringsprogramma CAS (Continuering Afvalscheiding) wordt een vervolg
gegeven aan de ambitie om in Haarlem te komen tot een hoger scheidingspercentage en minder restafval. Met een set van maatregelen wordt hieraan invulling gegeven en is berekend dat in 2026 60% afvalscheiding en 163 kg
restafval per inwoner mogelijk wordt. Daarmee wordt een bijdrage geleverd aan Haarlem Circulair 2040. Om de scheidingsambities alsnog zoveel als mogelijk te realiseren wordt Uitvoeringsplan Continuering Afvalscheiding (CAS) ingezet dat doorbouwt op de al ingezette maatregelen en daarnaast aanvullende maatregelen opstart.Van de raad wordt het volgende besluit gevraagd:
1. Het uitvoeringsprogramma Continuering Afvalscheiding (CAS) vast te stellen,
2. Het hiervoor benodigde incidentele extra budget, € 633.500 euro in 2024 en € 85.000 in 2026, af te wegen bij de kadernota 2024,
3. De hiervoor benodigde structurele middelen, € 200.000 in 2024, € 400.000 en € 600.000 vanaf 2027, af te wegen bij de Kadernota 2024 om mee te nemen in de afvalstoffenheffing.
Onder agendapunt 7a staan de diverse ter kennis name stukken waarvan bespreking in een volgende commissie gevraagd is. Deze stukken kunt u meenemen in uw besluitvorming. -
Tijdens de commissie Beheer van 20 januari 2022 heeft de fractie van de VVD verzocht dit ter kennisname stuk te bespreken in een vergadering van de commissie Beheer
-
Tijdens de commissie Beheer van 9 maart 2023, is dit ter kennisname stuk uit voor kennisgeving aangenomen met de opmerking dat dit gevoegd moest worden bij de stukken wanneer het CAS (voorheen het SPA) besproken zou worden.
-
Op verzoek van de fractie van GrLH (mw. Schneiders (GrLH). is op 16 juni 2022 het stuk van de agenda gehaald om nu gezamenlijk besproken te kunnen worden met het CAS (voorheen het SPA) dat nu op de agenda staat.
-
Tijdens de commissie Beheer van 21 april 2022 is dit ter kennisname stuk op verzoek van de fractie GrH geagendeerd voor een volgende commissie om tegelijkertijd besproken te kunnen worden met het CAS (voorheen het SPA) dat nu op de agenda staat.
Vergaderstukken
-
Tijdens de commissie Beheer van 9 maart 2023 is dit ter kennis name stuk, op verzoek van de fracties Jouw Haarlem en Trots geagendeerd voor bespreking in een volgende vergadering.
-
In 2021 is besloten tot vervanging van de parkeerapparatuur in de parkeergarages en om die reden heeft er in 2022 heeft een Europese aanbesteding plaatsgevonden. Tijdens dit proces kwam naar voren dat er data ontbrak en er meer informatie nodig was om de parkeerapparatuur aan te sluiten op de onderliggende infrastructuur. De onderliggende infrastructuur werd uit het aanbesteding proces gehaald om duidelijk te krijgen wat nodig was qua vervanging en welke kosten dit met zich mee bracht. Er is voor gekozen om de werkzaamheden onder de bestaande raamcontractanten en met bekende leveranciers uit te laten voeren .
Met de in het besluit opgenomen extra investering van 1,3 miljoen euro zullen de aanpassingen gerealiseerd kunnen worden die mogelijk maakt dat de nieuwe apparatuur aangesloten kan worden op de infrastructuur. Naar verwachting is het project gerealiseerd voor het einde van dit jaar.
Van de raad wordt het volgende besluit gevraagd:
1. Kennis te nemen van de beoogde investeringen in de parkeergarages.
2. Een aanvullend krediet vrij te geven van € 1.300.000 ten laste van IP post
12.15 voor investeringen in de elektrotechnische infrastructuur van
parkeergarages en bij het vaststellen van de Kadernota 2024 en herijking
investeringsplan de hiervoor benodigde ophoging van IP post 12.15 met €
1.300.000 als onvermijdelijk te beschouwen.
Vergaderstukken
-
Ten behoeve van een civieltechnisch project in de gemeente Haarlem is in 2021 en
2022 onderzoek uitgevoerd naar niet-gesprongen explosieven. Een deel van deze
kosten is subsidiabel bij het Rijk. Daarvoor is een raadsbesluit nodig, ter bevestiging dat deze kosten daadwerkelijk zijn gemaakt. Met dit besluit kan
vervolgens de subsidieaanvraag bij het Rijk worden ingediend.Van de raad wordt het volgende besluit gevraagd:
1. Vast te stellen dat de gemaakte kosten in 2021 en 2022 voor onderzoek naar
niet-gesprongen explosieven in totaal €11.774,- excl. BTW bedragen.
2. Een verzoek in te dienen bij het Ministerie van BZK tot het verstrekken van
een bijdrage in deze kosten conform de “bommenregeling”.
3. De bijdrage van het Rijk te laten terugvloeien naar de algemene middelen. -
-
Vergaderstukken
-
Vergaderstukken