Vergadering : Commissie bestuur, 14 mei 2020 20:00:00
Algemene vergader informatie
Dit betreft een digitale vergadering. De aanvangstijden van de agendapunten zijn indicatief!
Opties bij deze vergadering
(2)
vergaderstukkenAgenda
Hoofdvergadering
-
Met deze Eerste wijzigingsverordening belastingen 2020 worden ten aanzien van een aantal artikelen uit de Tarieventabel leges, behorende bij de Verordening
leges 2020, aanpassingen voorgesteld. De verordening wordt hiermee in overeenstemming gebracht met de uitvoering van het beleid en de geldende weten regelgeving. Er zijn wijzigingen van redactionele aard en wijzigingen in tarieven.
De raad is op grond van artikel 229 van de Gemeentewet bevoegd tot het vaststellen van de wijziging van de Tarieventabel leges, behorende bij de
Verordening leges 2020. -
De raad wordt gevraagd
1. Deloitte Accountants B.V. aan te wijzen als accountant van de gemeente Haarlem voor de boekjaren 2020-2024.
2. De jaarlijkse kosten voor de accountantsdiensten, te weten € 176.600 per jaar te dekken uit programma 7 Algemene dekkingsmiddelen product 7204 Algemene baten en lasten.
3. De selectiecommissie décharge te verlenen voor de door haar ten behoeve van de raden uitgevoerde opdracht en de selectiecommissie formeel te ontbinden.Vergaderstukken
Hoofdvergadering
Hoofdvergadering
-
Aan de raad wordt gevraagd Cocensus te kennen te geven dat de gemeente Haarlem. De raad is vrij om deze zienswijze aan te passen.
Hoofdvergadering
Hoofdvergadering
-
Inspreken schriftelijk : Insprekers kunnen hun bijdrage mailen naar griffiebureau@haarlem.nl. Uw inspreekbijdrage wordt dan aan dit agendapunt gekoppeld.
De griffie zal voor u de raads- en commissieleden attenderen op uw bijdrage.
Inspreken kan ook live in vergadering (aanmelden via griffiebureau@haarlem.nl of via Aanmelden als inspreker bij een commissievergadering). U ontvangt een uitnodiging per mail om deel te nemen aan de vergadering via Microsoft Teams. -
Op verzoek van de commissie geagendeerd (CDA, vergadering 15 april)
Naar aanleiding van de bespreking in december 2019 van de Haarlemse belastingvoorstellen 2020 is toegezegd dat in een informatienota nader wordt ingegaan op de mogelijkheden die de raad heeft om andere keuzes te maken ten
aanzien van heffingsgrondslagen voor afval-en rioolheffing en wat de voor-en nadelen daarvan zijn en hoe andere gemeenten daarmee omgaan. De hiervoor geformuleerde toezegging is uitgewerkt in deze nota. -
Tijdens de behandeling van de Haarlemse belastingvoorstellen 2020 zegt wethouder Snoek toe, op verzoek van mevrouw De Raadt (CDA), een notitie te maken waarin ingegaan wordt op 1. de verschillen tussen één- en meerpersoonshuishoudens in verschillende gemeenten2. of het mogelijk is, andere gemeenten doen dit ook, om per persoon te betalen. Immers een studentenhuis met 8 personen maakt meer afval dan een stelletje.3. de mogelijkheid om de hoogte rioolheffing te koppelen aan de WOZ-waarden met vermelding van de voor- en nadelen
-
In het coalitieprogramma is voorzien dat er halverwege de periode een tussenstand wordt opgenomen, waarbij de inhoud en financiële uitgangspunten van het coalitieprogramma worden geëvalueerd. Ten behoeve van nadere afwegingen wordt over een drietal belangrijke ontwikkelingen, die het financieel kader raken, de stand van zaken weergegeven. Deze betreffen de herijking van het
gemeentefonds, de ontwikkeling van de korting in het gemeentefonds als gevolg van de stijging van WOZ-waarden en op de ontwikkelingen in het sociaal domein.Vergaderstukken
-
Hierbij te betrekken als achtergrondinformatie. Door de commissie geagendeerd (vergadering 13-2-2020)
-
Op verzoek van de commissie geagendeerd (CU). Naar aanleiding van de reactie van het college is de CU voornemens het initiatiefvoorstel in te trekken.
-
Hoofdvergadering
-
Op verzoek van de commissie geagendeerd (CDA, vergadering 16 januari 2020) .
Doel van de bespreking is te peilen of er behoefte bestaat dat de raad opnieuw een verordening Protocol/Handvest Actieve informatieplicht vaststelt
Vergaderstukken
Hoofdvergadering
-
De actualisatie financiële verordening is opgenomen in de agenda als achtergrondinformatie. Uit dat raadsstuk blijkt namelijk dat de raad toen heeft besloten het protocol actieve informatieplicht in te trekken. De vraag die nu voorligt is of de raad toch wel weer een protocol wil vaststellen. Nu is er alleen een door het college vastgestelde handreiking informatieplicht.
-
Op verzoek van de commissie geagendeerd (SP, vergadering 16 januari 2020) inclusief de door de AP gevraagde stukken
Vergaderstukken
-
Tijdens de behandeling van de verantwoording van de toezegging inzake het anonimiseren van WOB-verzoeken zegt burgemeester Wienen toe de commissie te informeren over de reactie van het college op de bepalingen in de Awb over zienswijzen en op de relatie tussen de Awb en de AVG.
Vergaderstukken
-
Vergaderstukken